Lorem ipsum dolor sit amet consectetur
Урок № 3. Образи музичних оповідань
 
 
Вступ. Образи музичних оповідань 
Епоха музичного романтизму звернулась не лише до літературних балад, а й запозичила з літератури такий жанр, як новелета. Новелета в перекладі означає «невелике оповідання». 
Німецький композитор Роберт Шуман, запозичивши з художньої літератури жанр новелети, створив під цією назвою фортепіанну п’єсу лірико-розповідного характеру (оповідання для фортепіано). Сьогодні ми познайомимось із сучасними новелетами і визначимо їх образи. 

Новелета – лірико-розповідна (рідше драматична або жанрова) інструментальна п’єса 

Відомості про Б. Фільц 
Творчість нашої сучасниці Богдани Фільц є багатообразною та яскравою. Саме в цієї української композиторки можна знайти безліч музичних оповідань. Одні захоплено змальовують красу Карпат, барвистий побут їх жителів, інші розповідають про знаменну подію, пропущену крізь емоційну призму, або діляться зі слухачем певним станом чи настроєм. 
За жанрами музичні оповідання Богдани Фільц найрізноманітніші – симфонічні, інструментальні, вокальні та хорові. Улюбленим жанром композиторки є фортепіанні мініатюри, об’єднані в цикли: „Музичні присвяти”, „Шість візерунків”, „Калейдоскоп настроїв”, „Закарпатські новелети”, „Київський триптих”. 
"Закарпатські новелети” – це фортепіанний цикл із десяти п’єс. Назва досить промовиста: мальовнича природа та оригінальний побут Закарпаття надихнули композиторку на створення музичних оповідань. Щоб передати музикою природу та побут Закарпаття, Богдана Фільц звернулася до фольклорних джерел – використала мелодії закарпатських народних пісень, а також створила власні мелодії в народному стилі. 

Слухання. Б. Фільц. Закарпатська новелета № 5 

Аналіз прослуханого твору 
Легка весела мелодія на фоні стрімкого акомпанементу створює жартівливий образ. У середній частині, як тільки з’являються акордова фактура й різкі звучання гармонії, образ змінюється; в уяві постають фантастичні образи. Радісно-скерцозний настрій повертається у третій частині. Саме мелодія першої та третьої частин є запозиченою, але творчо переосмисленою. 

Слухання. Б. Фільц. Закарпатська новелета № 7 

Аналіз прослуханого твору 
Ця новелета має зовсім інший характер, але теж написана у тричастинній репризній формі. Мелодія основної частини – вишукано-наспівна. Вона викладена одноголосно на фоні розкладених акордів. Фразування мелодії імітує народний спів; здається, що між фразами співак бере дихання. І він розповідає ліричну історію з хвилюючими подіями в середній частині. 
„Закарпатські новелети” – це романтично окрилені оповідання, що оригінально передають національний колорит. На прикладі «Закарпатських новелет» ми побачили, як у творчості Богдани Фільц поєдналися любов до українського фольклору та романтична окриленість, мелодичність і витонченість. 

Демонстрація пісні "На полонині, на верхівці” 
"На полонині, на верхівці” 
Сл. В. Ладижця, 
муз. Б. Фільц 

Розучування пісні "На полонині, на верхівці” 
Зверніть увагу на інтонування цілих тривалостей, ланцюгове дихання, прийом marcato, дотримання залігованих тривалостей та виразне виконання підголосків. 
Домагайтесь інтонаційно й динамічно виразного звучання, готуючись до виконання пісні в темпі алегро.
 

Виконвння. Пісня „Балада про мальви” 
Сл. Б. Гури,
муз. В. Івасюка 

Підсумки уроку 
Сьогодні на уроці ми дізналися про музичний жанр новелети, а також познайомилися з творчістю композиторки Богдани Фільц та її „Закарпатськими новелетами”, що втілюють образи української природи й почуття любові до неї. 

Домашнє завдання: спробуйте створити власний твір на ліричну тему у будь-якому жанрі улюбленого виду мистецтва.